ZAPOSLENE ŽENE - PREHRANOM PROTIV STRESA!

ZAPOSLENE ŽENE - PREHRANOM PROTIV STRESA!

UBRZANE ŽENE I STRES

Danas se, uz ubrzani način života vrlo često veže riječ stres. Kao žene moramo biti uspješne, lijepe, drage, snažne, nježne, pametne, vitke i ..sve ostalo. Naravno, nositi krunu na glavi sa toliko šiljaka nije jednostavan posao. I često urodi stresom.

Znamo li uopće što je stres i kako ga definirati? Stres se definira kao generaliziran, ne specifičan odgovor tijela na faktore koji mogu utjecati na mogućnost tijela da kompenzira adekvatnu homeostazu. Stres je zapravo način na koji se tijelo nosi sa povećanim potražnjom, a to uključuje najrazličitije promjene u našem životu bile one povoljne ili nepovoljne. Definicija stresa se mijenja tokom godina, pa je tako stres naših predaka bio uglavnom fizički, dok je stres suvremenih ljudi uglavnom emocionalan i mentalan. Svjetska zdravstvena organizacija je objavila da stres na poslu može značajno utjecati na zdravlje ali i na poslovnu sposobnost pojedinca. Sukladno tome, mi kao pojedinci, a ponajviše žene trebamo učiniti što je više moguće kako bi navedeni stres, od kojeg je danas teško pobjeći doveli na najmanju moguću mjeru.

Ljudi koji su pod utjecajem stresa postaju umorni, bolesni, teško se koncentriraju i teže rješavaju pred njih stavljene zadatke. U takvim trenucima, većina ljudi danas pribjegava uzimanju stimulansa i raznih sredstava za smirenje kao glavnu metodu za izbjegavanje stresa i povećanje produktivnosti na poslu. Takav način pokušavanja rješavanja problema dovodi do još većeg iscrpljivanja organizma, i dužem vremenu često i do kroničnog zamora nadbubrežne žlijezde. Postoje razne metode kako se možemo nositi sa stresom a pravilna i uravnotežena prehrana je prvi i glavni korak. Što nam to uopće znači?

Pravilna i uravnotežena prehrana je način kojim unosimo sve skupine namirnica koje se preporuča konzumirati u umjerenim količinama. Pravilna prehrana također se osvrće i na pripremu istih kako bi nam biodostupnost svih sastojaka hrane bila što bolja. Danas se često susrećemo sa nedostatkom vremena za pripremu obroka, pa vrli često vjerujemo da nemamo vremena niti pojesti obrok. Doručak je najvažniji obrok u danu jer nam daje energiju koja nam je potrebna za početak dana. Ujutro nam se bude adrenalne žlijezde, jetra, cijeli organizam te je logično da ujutro nakon što se probudimo imamo adekvatan unos nutrijenata. Za stres se smatra da ima utjecaj na prehranu i bio je proučavan kroz dugi period ljudskog ponašanja. Iako je podosta teško zaključiti na koji način stres utječe na prehranu, postoje razne studije koje su navele razne provizorne zaključke koji navode da stres može utjecati na obrazac prehrambenih navika. Stres utječe na prehranu na dva glavna načina – kroz prejedanje ili kroz smanjen unos hrane. Također postoji i oblik kroničnog stresa koji je povezan sa preferencijom prema konzumaciji hrane koja je bogata jednostavnim šećerima i mastima. Longitudinalne studije su pokazale da kronični stres ima utjecaj na povećanje tjelesne mase, pa čak i na razvoj pretilosti. Buduće studije će se osvrnuti na pronalaženje poveznice između stresa, prehrane, neurotransmitera i hormona koji imaju utjecaja na apetit.

ZAPOSLENE ŽENE I PREHRANA

Žene se zapravo žele zdravo hraniti, samo imaju manjak vremena. Zdrava prehrana je danas širok pojam i dok veliki broj ljudi vjeruje da se zdravo hrani, realnost je drugačija. Izraz zdrava prehrana koje će koristiti aktivan sportaš ili zaposlena majka sa troje djece su dvije različite teme. I naravno, oboje se mogu zdravo hraniti, međutim potrebna je prilagodba. Ali, zdravo se hraniti danas, zaista nije teško niti komplicirano.

Za dobar i stalan učinak potrebno je uključiti zanimljivu ali i jednostavnu edukaciju od strane stručnjaka. Prvi korak prema postizanju kvalitetne i zdrave prehrane koja će biti održiva je putem tri jednostavna pravila:
  1. Potrebno je odvojiti nešto vremena za kvalitetnu nabavku namirnica što ne treba biti svaki dan, dovoljno je i nekoliko puta tjedno. Time smanjujemo vrijeme koje nam je kao ženama / majkama jako bitno i koje želimo potrošiti na naše najmilije.
  2. Bitno je adekvatno pripremiti hranu
  3. Uvijek, ali baš uvijek imati međuobroke– to je naš glavni spasilac

Kad savladamo tri osnovna pravila, puno se lakše motivirati se i ići dalje.

PRIMPREMIMO SE I SMANJIMO PANIKU

Koliko puta ste, drage žene, došla umorne s posla da vas je dočekala kuhinja puna suđa i nekoliko gladnih usta koja traže nešto za pojesti. Još ako ste prije toga bile u kupovini i tamo dodatno potrošile vrijeme, „veselje“ je samo veće. Nakon posla, nije baš jednostavno koordinirati ruke, noge i sve ostalo potrebno za krenuti u pred pripremu hrane.

Odlazak gotovo svaki dan u kupovinu oduzima puno vremena. Jednostavnije je namirnice kupiti za nekoliko dana i pritom si napraviti plan kako ćemo ih pripremati. Stoga nedjeljom uvijek preporučam nabavku namirnica kojoj slijedi i pred priprema. To može biti zabavno i poučno za cijelu obitelj i nedjeljom uglavnom imamo više vremena. Pred priprema znači čišćenje, sjeckanje, razvrstavanje hrane u manje paketiće i pohranjivanje u hladnjak ili zamrzivač, blanširanje i drugo. Na taj način hrana je već pripremljena za termičku obradu. Pred priprema uglavnom zahtjeva najviše angažiranosti i jedan od razloga zašto tijekom tjedna nemamo vremena ili jednostavno nemamo pretjeranu želju za kuhanjem. Promijenimo to!

TRIK ZA ODRŽAVANJE ENERGIJE TOKOM DANA

Problem zaposlenih žena su ili dva ručka ili ni jedan ili jedan veliki koji se spaja i u večeru. Na taj način se ne može funkcionirati i potrebna je disciplina da bi došli do rezultata koje želimo. Trik je u tokom dana, u navratu od jedan do idealno dva puta imati međuobrok! Za međuobrok, dobro je uza sebe uvijek imati jednu od ovih stvari: shake, smoothie ili jednostavnije, voće ili orašaste plodove. Orašaste plodove često nepravedno zaboravimo. Odličan su izvor prehrambenih vlakana i omega 3 masnih kiselina koje imaju protuupalan učinak koji nam je svima interesantan i prijeko potreban.

Veseli popodnevni smoothie (256 kcal)
Srednja očišćena jabuka 80g
Lješnjak suhi 10g
Peršin, korijen 45g
Sjemenke lana 10g
Đumbir svježi   5g
List peršina   5g
Cimet prstohvat

KORAK BLIŽE CILJU

Kako bi održali adekvatnu homeostazu i borili se protiv stresa na jednostavan način, potrebna nam je umjerena, raznovrsna i uravnotežena prehrana. Prehrana protiv stresa se treba sastojati od 5 obroka na dan, osim ako drugačije nije propisano putem liječnika ili dijabetologa. Unutar tih 5 obroka imamo zajutrak, doručak, ručak, užinu i večeru. Za svih 5 obroka na dan mi trebamo pronaći vremena. Određene hranjive tvari su pokazale povoljan učinak na ljudsko zdravlje ali i na raspoloženje, poput omega-3 masnih kiselina, magnezija, folata i vitamina B skupine! Naime, stres označava skup situacija koje nam se svakodnevno događaju u različitim situacijama na koje vrlo često nemamo utjecaja. Na taj način dodatan stres za naš organizam predstavlja i preskakanje obroka. Na pripremu obroka i na zdravu prehranu imamo vlastitog utjecaja, kojeg trebamo iskoristiti u našu korist. Prehrana i kratka priprema obroka treba biti Vaša oaza mira, a ne panike.

Poruka za kraj:

I zato, drage žene, uzmite svojih 15tak minuta i svaki dan uživajte u svojem obroku na miru ili se jednostavno opustite uz omiljenu muziku. Neka vam tih 15 minuta označi vaš smireni ritual tokom užurbanog dana. Nemojte se nikad u potpunosti odati stresu jer znate kako se kaže, "Svaka žena je bespomoćna dok joj se ne osuši lak na noktima."


Diana Gluhak, mag.nutr.
Konzultant za nutricionizam

Komentari


Trenutno nema komentara. Budi prvi koji će komentirati članak.

Komentiraj članak

Ime (Obavezno)
Komentar (Obavezno)
CAPTCHA image
Unesite kod prikazan na slici